Point Zero - 2024 - 200cm x 140m each - oil painting on canvas

Displacements (detail) - 2023 - 146m x 30cm - oil paint on tracer paper roll

Where To Go - 2023 - 200cm x 130cm - pastels and oil paint on canvas

41 Steps - 2022 - 35cm x 22cm each - watercolor, felt and gouache on paper

On the Doorstep - 2023 - 400 cm x 150 cm - vinyl paint, watercolor and gouache on paper

Fragments of a Journey - 2022 - 21cm x 30cm each - watercolor, ink and black felt on paper


 

Through allegorical paintings, I intend to capture humanity’s movement and profound experiences of displacement, interweaving images of initiatory journeys, wandering, exile, and eternal walks that have lastingly shaped our imagination.  Lively and energetic brushstrokes create a visual movement that resonates with contemporary mobility and movement issues in search of new perspectives.  Watercolor and diluted oil paint help me stretch, distort, and twist the paint.  The contour lines are the frame around which the colors give life and exploratory power to materialize ephemeral and moving landscapes resulting from displacement.

 

I try to make specific movements a symbolic journey with different stages where the human being would grow while advancing towards a hoped-for horizon.  Point Zero would be the starting point of this movement, where humans must compose between their appetite for something else and boundaries made of memories, preconceived, attachments, and false desires.  Symbolic tools such as a Seven League Boot or Golden Pebbles can help find a way, move forward faster, or get around a situation.

 

My objective is to highlight the movements of silhouettes that displacement often transform into shadows: browned by the sun, the empty look of being plunged inside oneself.  I find this absence in many images of migration, where people no longer seem there, lost under piles of colored clothes, life jackets, bags, and luggage.  This human mass finds itself drowned in an even greater immensity: the sea or the territory it crosses - often without being able to reach it.

 


 

À travers des peintures allégoriques, j’entends capturer le déplacement et les expériences profondes de l’humanité en mouvement, entremêlant des images de voyages initiatiques, d’errance, d’exil et de marches éternelles qui ont durablement façonné notre imaginaire.  Des coups de pinceau vifs et énergiques créent un mouvement visuel en résonance avec les problématiques contemporaines de mobilité et de déplacement, en quête de nouvelles perspectives. Aquarelle et peinture à l’huile diluée m’aident à étirer, déformer et tordre la peinture. Les lignes de contour s’avèrent être le cadre autour duquel les couleurs donneront vie et puissance exploratoire pour matérialiser des paysages éphémères et mouvants issus du déplacement.

 

Je tente de faire de certains déplacements un voyage symbolique avec différentes étapes où l’être humain grandirait à mesure qu’il avance vers son horizon espéré. Point Zéro serait le départ de ce mouvement, où l’humain doit composer entre son appétit pour autre chose et des frontières faites de souvenirs, d’a priori, attachements et faux désirs. Des outils symboliques tels qu’une Botte de Sept Lieues ou des Cailloux Dorés peuvent aider à trouver son chemin, avancer plus vite ou contourner une situation.

 

Mon objectif est de mettre en valeur les mouvements de silhouettes que le déplacement transforme souvent en ombres : brunies par le soleil, le regard vide d’être plongé à l’intérieur de soi. Je retrouve cette absence dans de nombreuses images de migrations, où les personnes ne semblent plus là, perdues sous des amoncellements de couleurs de vêtements, gilets de sauvetage, sacs et bagages. Cette masse humaine se trouve noyée dans une immensité plus grande encore : la mer ou le territoire qu’elle traverse - souvent sans pouvoir le rejoindre.